marketing szeptany
fot. pixabay.com

Marketing szeptany (tzw. buzz marketing) jest elementem marketingu internetowego i stanowi jedną z form promocji produktów, usług oraz marek. Marketingiem szeptanym zajmują się agencje PR, copywriterzy, freelancerzy i niekiedy wirtualne asystentki. Pomaga w kreowaniu wizerunku marki oraz w personal brandingu. Czy jest skuteczny? I co warto wiedzieć na jego temat?

Podłoże marketingu szeptanego

Marketing szeptany swoje podłoże ma w ustnym polecaniu produktów przez znajomych (rekomendacja). Wielu spośród nas podczas poszukiwań konkretnego towaru, usługi lub firmy korzystało z rad bliższej i dalszej rodziny, znajomych z pracy, sąsiadów i innych zaufanych osób, z którymi spotykamy się na co dzień. 

Wynika to przede wszystkim z tego, że nie lubimy ryzykować, chcemy, aby ktoś inny sprawdził produkt przed nami. Polecenie przez zaufaną osoby jest dla nas jednoznaczne z gwarancją jakości. W czasie, gdy rynek zalewają reklamy, opinia innych konsumentów wydaje się najbardziej miarodajna, ponieważ polecający nie jest związany z producentem lub usługodawcą, nie czerpie z tego korzyści.

Czym tak naprawdę jest marketing szeptany?

Terminem marketingu szeptanego obecnie określa się przede wszystkim działania w Internecie, których celem jest dotarcie z produktem lub usługą do szerokiej rzeszy odbiorców. Działania te polegają na wyrażaniu pozytywnych opinii o promowanych produktach (lub markach), przekonywaniu odbiorców, że warto z nich skorzystać. Mają one zachęcić do zakupu lub zamówienia usługi, zbudować pozytywny wizerunek marki, przekonać o konkurencyjności konkretnej firmy.

co to jest marketing szeptany
fot. pixabay.com

Marketing szeptany – korzyści

Wielu internautów szuka opinii o produktach decydując się na zakupy przez internet. Marketing szeptany pozwala w skuteczny, a zarazem niedrogi sposób do nich dotrzeć. Wzbudza on zainteresowanie ofertą i powoduje wzrost sprzedaży, pozwala nadać produktom lub markom zasięg globalny. Takie kampanie pozwalają na bezpośredni kontakt z konsumentem, ocenę ich wypowiedzi i ustalenie w ten sposób potrzeb. Marketing szeptany odbywający się w mediach społecznościowych (np. na grupach tematycznych) stanowi element social media marketingu

Ustalenie celów kampanii

Kluczem do sukcesu kampanii marketingu szeptanego jest ustalenie jej celu. Jako główny cel firmy zwykle wybierają promocję konkretnego produktu, usługi lub całej oferty. Marketing szeptany może również prowadzić do wypromowania serwisu internetowego, zwiększenia rozpoznawalności nowej marki, poprawy wizerunku firmy, która dotychczas nie cieszyła się zaufaniem konsumentów.

Po ustaleniu celi, należy wybrać grupę docelową kampanii. Chodzi tutaj o to, aby komunikaty trafiły głównie do osób zainteresowanych określoną ofertą (produktem, usługą). Zbyt szeroka grupa celowa nie pozwoli dobrać odpowiedniego miejsca do przeprowadzenia kampanii oraz stworzyć skutecznych komunikatów. W takim przypadku najczęściej dochodzi do rozproszenia informacji i przekaz przestaje być skuteczny (nie zwiększa sprzedaży, nie podnosi zainteresowania marką).

Etapy kampanii

Po ustaleniu grupy docelowej należy przygotować bazę medialną. Chodzi tutaj o listę stron internetowych i portali, które są powiązane tematycznie z promowanym produktem lub usługą. Doskonałą bazę medialną stanowią również fora tematyczne, grupy dyskusyjne oraz popularne blogi z bardzo dużą ilością osłon (najlepiej ponad 100 tys. unikalnych odsłon miesięcznie).

Kolejnym krokiem jest przygotowanie strategii działania i zgromadzenie specjalistów, którzy przeprowadzą kampanię. Każdy z nich powinien dobrze znać produkt lub usługę, specyfikę promowanej branży oraz zasady marketingu. Po przeprowadzeniu ustalonych działań, należy przeprowadzić analizę ich wyników.

Warto pamiętać, że wpisy na forach i w grupach tematycznych mogą wzbudzić dyskusję, często kolejni użytkownicy zamieszczają swoje własne opinie nawet kilka lub kilkanaście miesięcy po zakończeniu kampanii marketingu szeptanego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here