jak pisać bloga
fot. pixabay.com

W sieci wciąż trwają spory o to, kto był założycielem pierwszego bloga w internetcie. Choć ta kwestia pozostawia wiele wątpliwości, to wątpliwości na pewno nie pozostawia fakt, że od tamtej pory minęło około dwudziestu lat, a blogi w tym czasie ewoluowały na tyle, że stały się pełnoetatową pracą dla milionów ludzi na świecie. Jak to możliwe?

Praca przez internet stała się niezwykle popularna. I nie chodzi tu w tym momencie o płatne wypełnianie ankiet czy klikanie w reklamy. Mowa raczej o zawodach, które narodziły się dzięki rozwojowi internetu. Mowa tu o takim zawodzie jak copywriterinfluencer, social media manager, specjalista SEO czy wirtualna asystentka. Praca zdalna daje również możliwość pozostania na etacie lub realizacji zleceń jako freelancer, czyli wolny strzelec. Internet daje również możliwość zwiększenia zysków nawet w takich zawodach jak adwokat czy księgowa.

Dlaczego warto posiadać bloga?

  • budowanie marki osobistej
  • dzielenie się swoją twórczością
  • pozyskanie dodatkowego źródła dochodu
  • udział w wydarzeniach kierowanych dla blogerów
  • możliwość współpracy ze znanymi markami
  • rozwijanie swoich pasji i zainteresowań
  • możliwość pojawienia się w TV lub radiu
  • zwiększenie sprzedaży w przypadku prowadzenia własnego biznesu
  • poznawanie nowych ludzi

Jak pisać bloga?

Początki blogosfery były chaotyczne i nieco zabawne. Każdego dnia pojawiało się kilkaset nowych blogów zawierających wpis typu: “Cześć. To mój nowy blog. Znajdziecie na nim wpisy dotyczące” i na tym kończyła się kariera bloga, bo kolejny wpis już się nie pojawił. Dlaczego tak było?

Po pierwsze. Dawniej blogi miały charakter wirtualnych pamiętników. Pseudonim, którego nikt nie znał, dawał poczucie anonimowości. Wiele osób czuło potrzebę podzielenia się z internautami swoimi (zwykle przykrymi) doświadczeniami, czego nigdy nie zrobiliby w prawdziwym życiu.

Po drugie. Osoby zakładające blogi nie miały pomysłu na siebie. Blog stanowił formę odskoczni od codzienności. Blogi powstawały pod wpływem impulsu, który zwykle już po pierwszym wpisie (i braku odzewu pod nim) wygasał.

Po trzecie. Dopiero po kilku latach blogosfera ewoluowała na tyle, że marki zaczęły dostrzegać korzyści we współpracach z blogerami. Kwestia finansowa lub otrzymania produktu za darmo w dalszym ciągu stanowi dla wielu (zwłaszcza początkujących) blogerów bardzo zachęcający i motywujący do pisania kąsek.

jak zarabiać na blogu
fot. pixabay.com

Aktualnie, osoby zakładające blog mają jasno określony cel, niekiedy nawet przygotowany biznesplan. Wiedzą o czym chcą pisać, jak przyciągnąć uwagę czytelników, jak spójnie z blogiem prowadzić social media.

Jak więc brzmi odpowiedź na pytanie, jak pisać bloga? Otóż, niestety nie ma złotego środka. Wpisy na blogu muszą być:

  • ciekawe – należy przekonać czytelnika, by został na dłużej. Teksty muszą być poprawne merytorycznie i stylistycznie, nie mogą posiadać błędów, nie mogą być za długie, by nie znużyć czytelnika. Muszą nieść ze sobą jakąś wartość np. merytoryczną w postaci nowej wiedzy pozyskanej przez czytelnika.
  • systematyczne – wpisy powinny pojawiać się wystarczająco często, by czytelnik o nas nie zapomniał i odpowiednio rzadko, by nie przesycić odbiorcy. Według statystyk 1-2 wpisy tygodniowo to relatywna liczba.
  • spójne – najlepiej, jeśli blog będzie dotyczył jednej dziedziny lub kilku blisko spokrewnionych. Jeżeli ktoś obserwuje nasz blog, ponieważ zainteresowały go nowinki technologiczne, które prezentujemy, nie możemy nagle zasypywać go przepisami kulinarnymi.

Jak zarabiać na blogu?

Metod zarabiania na blogu jest wiele. Może to być marketing afiliacyjny (programy partnerskie), publikacja artykułów sponsorowanych, testowanie i recenzowanie produktów/usług, zamieszczanie banerów reklamowych lub reklam AdSence, prezentowanie produktów z oferty MLM (marketing sieciowy), kampanie marketingowe ze znanymi markami. To tylko przykładowe i najpopularniejsze formy zarabiania na blogu, choć możliwości jest znacznie więcej.

Zarabianie przez internet umożliwia również kanał na YouTube, który może być dodatkiem do bloga oraz dobrze rozwinięte kanały social media.

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here