Budowanie wizerunku marki to czasochłonna praca, która wymaga odpowiedniej wiedzy, doświadczenia i umiejętności. Ponadto to szereg działań, które muszą być prowadzone równomiernie, by przynieść oczekiwany rezultat. Nie każdy może pozwolić sobie na to, by jednocześnie zajmować się sprzedażą (produktów, usług) i zadbać o public relations na właściwym poziomie. Czy warto powierzyć kreowanie wizerunku agencji PR?
– Niektórzy oczekują, że działania PR-owe przełożą się bezpośrednio na sprzedaż. Nie musi tak być. Agencja PR jest agencją promocyjną, a nie działaniem handlowym. Agencja PR nie zajmuje się sprzedażą. – przyznaje w swojej książce “W realu i w sieci, czyli co jest ważne w biznesie i nie tylko” jej autorka, wydawca magazynu Law Business Quality i właścicielka agencji wydawniczo-promocyjnej Ilona Adamska.
Wiele osób tego nie rozumie i nie rozróżnia, dlatego, kiedy po kilku tygodniach od rozpoczęcia współpracy z agencją PR, sprzedaż nie wzrasta, uważa, że działania są prowadzone niewłaściwie i rezygnują ze współpracy.
Dlaczego warto zatrudnić agencję PR?
- zna i rozumie narzędzia public relations – agencje PR swoje działania opierają na doświadczeniu, skraca to czas, zapobiega chaotycznemu poszukiwaniu właściwych rozwiązań, kontaktów czy źródeł, pozwala uniknąć pomyłek i niewłaściwych decyzji.
- umie tworzyć skuteczne kampanie w mediach społecznościowych – agencje PR wiedzą, jak istotne znaczenie w zwiększaniu rozpoznawalności marki i budowaniu wizerunku pełni social media marketing. Umie zastosować odpowiednie strategie, wie które media pozwolą dotrzeć do właściwej grupy docelowej, jak tworzyć angażujące treści i w jakich godzinach je publikować, by ich zasięg był jak największy.
- posiada bazę influencerów zainteresowanych współpracą – influencer, to osoba, która w mediach społecznościowych zebrała kilku- a nawet kilkudziesięciotysięczną grupę zaangażowanych odbiorców, którzy podejmują swoje decyzje zakupowe na podstawie jego wskazówek i sugestii. Agencje PR w oparciu o influencer marketing zawierają współpracę z influencerami, których obserwatorzy odpowiadają grupie docelowej danej firmy.
- wie, jak zastosować product placement – agencje PR wiedzą, jak powinno odbywać się lokowanie produktu, jakie są jego zasady, jakie działania mogą przynieść najlepsze efekty itd.
- potrafi odpowiedni wykorzystać event marketing – agencje PR wiedzą, na których wydarzeniach powinna pojawić się marka, by podnieść jej prestiż.
- posiada kontakt z mediami – agencje PR mają rozbudowaną sieć kontaktów w mediach tradycyjnych (gazety, radio, TV) i mediach internetowych (serwisy, portale, dziennikarze, blogerzy), łatwiej jest im nawiązać współpracę i nadzorować przebieg tej współpracy.
- ma doświadczenie, kwalifikacje, umiejętności, sztab ludzi do dyspozycji – agencje PR skupiają grono osób z odpowiednimi kwalifikacjami, dzięki temu praca przebiega sprawnie i płynnie na wszystkich płaszczyznach jednocześnie. Wśród pracowników znajduje się m.in. copywriter, specjalista SEO, social media ninja. Wszyscy doskonale wiedzą, jak działa marketing internetowy i na co należy zwrócić szczególną uwagę.
Agencje PR działają w zakresie budowania marki firmom, produktom, markom, jak również osobom. W przypadku personal brandingu (budowanie marki osobistej) agencje PR zapewniają również sesje wizerunkowe, wywiady dla mediów, tworzenie i prowadzenie bloga, fanpage’a, umawianie spotkań biznesowych itd. Zapewniają więc kompleksową usługę stworzenia silnej kreacji eksperta.
Należy jednak pamiętać, że pijar, to szereg działań, które muszą trwać nieprzerwanie. Nie można wykupić sobie usługi na trzy miesiące czy pół roku i liczyć, że zapewni to spektakularny efekt. Nie można też zakładać, że działania PR zwiększą sprzedaż, tak jak wspomniała Ilona Adamska. Może się oczywiście tak stać, ale nie jest to główne założenie public relations. Jednak budując np. markę osobistą autora książek, coacha, czy mówcy biznesowego, można założyć, że jednym z efektów działań będzie wzrost sprzedaży.