Zakupy przez internet do tego stopnia stały się naszą codziennością, że każdego dnia tysiące Polaków decyduje się na zakupy z dowozem produktów spożywczych i codziennego użytku. Wirtualnie odwiedzamy również księgarnie internetowe, sklepy z butami i ubraniami, chińskie sklepy (typu Aliexpress) oraz drogerie internetowe. Nie dziwi więc fakt, że decydujemy się także na apteki internetowe. Praktycznie nasze życie przeniosło się do sieci i nie ma potrzeby wychodzenia z domu, ponieważ niezwykle modna w ostatnim czasie stała się także praca zdalna, a pandemia i związane z nią ograniczenia komunikowania się z innymi, dodatkowo nakłania do pozostania w domu.
Apteka internetowa – co to jest?
Okazuje się, że w polskim prawie w ogóle nie funkcjonuje takie pojęcia jak apteka internetowa. Mamy za to definicję dotyczącą aptek, które prowadzą sprzedaż wysyłkową produktów leczniczych i nazywane są aptekami wysyłkowymi. Do aptek internetowych przez wielu internautów-pacjentów zaliczana jest np. również strona DOZ.pl, na której co prawda są składane zamówienia przez internet, ale odbierane w wyznaczonej przez użytkownika aptece stacjonarnej.
Co to jest model click&collect?
Model click&collect dotyczy nie tylko aptek internetowych. Niemalże wszystkie sklepy, a na pewno z każdym dniem wciąż rosnąca ich liczba sięga po ten rodzaj rozwiązania dla klientów.
Click & collect to usługa, która umożliwia dokonanie zakupu w sklepie internetowym i osobisty odbiór w wybranym przez siebie miejscu i dogodnej porze. Najczęściej wybieranymi miejscami odbioru zamówienia są urządzenia samoobsługowe (paczkomaty), sklepy stacjonarne danej marki lub salony trzecie (urzędy pocztowe, stacje benzynowe, kioski z prasą). Apteki internetowe również świetnie wpisały się w ten model.
Pharma e-commerce w liczbach
Apteki internetowe poza oczywiście szeroką bazą leków, posiadają w swojej ofercie suplementy diety, kosmetyki z zakresu zdrowie i pielęgnacja ciała, produkty prozdrowotne, sprzęt medyczny (inhalatory, glukometry, kule ortopedyczne, kołnierze, gorsety, stabilizatory) oraz artykuły higieniczne (chusteczki, pieluchy dla dorosłych, wkładki, podpaski i tampony), a także witaminy i zioła.
W 2020 roku w Polsce było dostępnych 141 aktywnych aptek internetowych z czego 123 to apteki wysyłkowe z możliwością odbioru w jednym punkcie lub bez odbioru osobistego, a pozostałych 18 to witryny w modelu click&collect. Te z kolei (witryny oparte na modelu click&collect) podzielone są na 13 opartych na aptekach (model mieszany: wysyłka click&collect lub odbiór osobisty w przynajmniej dwóch punktach odbioru) i 5 opartych na hurtowniach, gdzie możliwy jest model mieszany click&collect lub wysyłka. Te dokładne dane udało się uzyskać dzięki ewidencji prowadzonej przez Centralny System Informacji o Zdrowiu (tzw. CSIOZ) i raport przygotowany przez portal eapteki.info.
Niestety liczby mogą się nieco różnić od stanu faktycznego, ponieważ o ile polskie prawo nakazuje zgłoszenie apteki wysyłkowej do Wojewódzkiego Inspektoratu Farmaceutycznego (tzw. WIF), tak nie ma w nim nic mowy o obowiązku wyrejestrowania w przypadku, gdy apteka zostanie zamknięta.
Jeśli ufać statystykom, rocznie w rejestrze przybywa około kilkunastu nowych aptek internetowych, ale mniej więcej tyle samo rezygnuje ze sprzedaży.
Początki e-commerce przypisuje się do roku 1995. Na przestrzeni tych lat można zauważyć jego gigantyczny rozwój nie tylko pod względem liczby (wciąż pojawiające się w sieci nowe sklepy internetowe), ale również pod względem wygody i komfortu dokonywania zakupów (np. zakupy na raty przez internet), formy płatności (BLIK, pay-by-link, płatność kartą przez internet) czy możliwość zwrotu towaru zakupionego przez internet, jeśli nie spełnia oczekiwań.
Również pharm e-commerce nie pozostaje w tyle i tworzy rozwiązania, które dają pacjentom szybki dostęp do leków, uzyskiwanie recept (recepty elektroniczne), a tym samym komfort i wygodę w dbaniu o własne zdrowie i samopoczucie.