Influencer to osoba, która dzięki prowadzonym w internecie działaniom zyskała popularność. Influencerami są osoby prowadzące blog, kanał na Youtube, gamerzy (streamerzy), osoby posiadające profil na Facebooku, Instagramie, Twitterze, Snapchacie czy TikToku. Nie wystarczy jednak posiadać tylko odpowiedniego medium, bowiem influencer, to osoba, która ma wpływ na decyzje zakupowe swoich obserwatorów, a więc wzbudza zaufanie i prezentuje rozwiązania wkomponowane w zainteresowania swoich odbiorców.
Influencer (“influence” – wpływ) uznanie i rosnące zasięgi zdobywa dzięki wiedzy lub umiejętnościom w określonym temacie. Posiada również zdolność oddziaływania na opinię, decyzję oraz poglądy swoich obserwatorów. Ma silnie rozbudowany personal branding, a dzięki statusowi eksperta uzyskuje duży autorytet. W opinii obserwatorów influencer to osoba wiarygodna i autentyczna. Dlatego też marki współprace z influencerami stały się tak popularne, nie tylko w formie jawnej reklamy, ale także product placement.
Influencer marketing – co to jest?
Influencer marketing to szereg działań marketingowych opierających się na współpracy firmy z influencerem. Firmy bazując na popularności influencera oraz jego wiarygodności oferują influencerowi współpracę polegającą na zaprezentowaniu na swoich kanałach społecznościowych, blogu czy vlogu produktu, w taki sposób, by zaciekawić odbiorców i zachęcić ich do jego nabycia. Można więc powiedzieć, że influencer jest pośrednikiem między marką a konsumentem.
Influencer marketing to element marketingu internetowego i człon social media marketingu. Stanowi więc silną strategię public relations, po którą coraz częściej sięgają agencje PR. Nic dziwnego. Influencerem może zostać każdy, dlatego internauci tak chętnie się z nimi utożsamiają i chętnie podejmują te same decyzje zakupowe. Dlatego kreowanie wizerunku marek we współpracy z influencerami to niezwykle ważne narzędzie public relations.
Zalety współpracy z influencerami
Współpraca z influencerami często jest zdecydowanie lepszą formą promocji produktu niż media tradycyjne (telewizja, radio, prasa) i zazwyczaj korzystniejsza cenowo. Ale to nie jedyne jej zalety.
Dawniej bardzo wysoką skuteczność miały banery reklamowe zamieszczane na stronach internetowych. Przyciągały uwagę, wzbudzały zainteresowanie, zachęcały do kliknięcia i odwiedzenia strony przekierowującej. Dziś mówi się o “ślepocie banerowej”. Mowa o odruchowym ignorowaniu wszelkich elementów na stronach przypominających reklamy. Jesteśmy przesyceni i zmęczeni nachalnością reklam. Influecer marketing dociera do osób, które mają dosyć banalnych komunikatów, sztuczności występujących w reklamach statystów i zapewnień o skuteczności produktu. Zdecydowanie lepiej reagujemy na szczery przekaz, niezatajanie brutalnej prawdy, że nie zawsze mamy czas i chęci, by zlew pozostawał pusty, mieszkanie było w nienagannym porządku, a na stole czekał ciepły obiad. Nie wierzymy już w idealne życie, bo takie nie istnieje. Influencer marketing opiera się na autentyczności, obalaniu mitów i odwadze w poruszaniu tematów tabu.
Influencer gromadzi wokół własnej zwykłej codzienności (okraszonej tylko lekko większą aktywnością w internecie) zwykłych ludzi, którzy stykają się z tą samą codziennością. To wzbudza zainteresowanie, zaufanie oraz skraca dystans w relacji influencer – odbiorca. Skoro więc internauci tak bardzo ufają w codzienność influencera, ufają również jego wyborom. Oczywiście przez to na influencerze spoczywa ogromne poczucie obowiązku pozostania autentycznym i lojalnym wobec obserwatora, który odwdzięczy się tym samym. Influencer powinien pamiętać, że niezależnie od zaoferowanej stawki przez firmę, jeśli współpraca miałaby być niezgodna z jego dotychczasową ideą (a także ideą skupionej wokół niego społeczności) powinien zastanowić się, czy warto podważyć swój wizerunek w oczach internautów i być może stracić pewne grono odbiorców.
Zaletą influencer marketingu jest również kreatywność influencerów oraz ich nieszablonowe pomysły.