kanał na YouTube
fot. pixabay.com

Popularność w internecie można zyskać w kilka chwil. Wystarczy, że trafi do sieci nagranie, które wzbudzi zainteresowanie czy kontrowersję i niczym wirus poprzez udostępnianie błyskawicznie zacznie trafiać do coraz szerszego grona odbiorów. Niestety bycie “wokalistką jednej piosenki”, choć na chwilę przyniesie sławę i rozpoznawalność, nie zapewni stałego źródła dochodu, a przecież o to każdemu chodzi. 

Popularność można zyskać przez przypadek, a więc na zasadzie podzielenia się czymś spontanicznie, co przyniosło sukces, którego nie byliśmy w stanie przewidzieć lub dzięki przemyślanej i konsekwentnie realizowanej strategii. W pierwszym przypadku, jeśli “bycie na fali” nie zostanie odpowiednio wykorzystane, chwilowa sława przeminie nie zapewniając żadnych lub znikome profity. Druga wersja, choć wymaga czasu i pracy może zaowocować stałym źródłem utrzymania.

Dlaczego warto mieć kanał na YouTube?

  • Budowanie marki osobistej
  • Spełnianie się w roli influencera
  • Możliwość dzielenia się swoją wiedzą, umiejętnościami spostrzeżeniami
  • Uzyskanie dodatkowego źródła dochodu
  • Realizowanie pasji, spełnianie marzeń

Mówi się, że internet to ulica, na której leżą banknoty, wystarczy się po nie schylić. Trudno się z tym nie zgodzić. Dzięki możliwościom, jakie oferuje internet zaczęły powstawać nowe zawody, takie jak wirtualna asystentka, freelancer, copywriter, influencer, social media manager czy specjalista SEO. Formą zarabiania może być także wypełnianie ankiet czy klikanie w reklamy lub blogowanie, jeśli wiadomo, jak prowadzić bloga.

Pozostając jednak w temacie kanału na YouTube warto dowiedzieć się, ile się zarabia na YT, ile pracy trzeba poświęcić, by w ogóle zacząć zarabiać i czy jest to zajęcie dla każdego?

zarabianie na yt
fot. pixabay.com

Ile zarabia się na YouTube?

Cóż, zanim zaczniemy myśleć o zarabianiu, trzeba popracować nad contentem kanału. By móc na nim zarabiać należy zamieszczać oryginalne filmy (z pełnymi prawami autorskimi) prezentujące ciekawe treści, które zainteresują fanów.

Polityka finansowa YouTube określa wymagania dotyczące kanałów. By kanał mógł zacząć zarabiać musi mieć na najmniej 1000 subskrypcji (fanów kanału) oraz ponad 4000 godzin wyświetleń w przeciągi ostatnich 12 miesięcy. W teorii miało to być motywacją do intensywniejszej pracy nad jakością filmów. W praktyce okazało się, że popularne kanały zarabiają jeszcze więcej, zaś ci mniejsi youtuberzy stracili źródło dochodu (które i tak było niewielkie, bo pokaźne sumy zaczynają się dopiero od kilku milionów odsłon).

Youtuber może korzystać z dwóch form zarabiania mowa o AdSense i sponsoringu.

  • AdSense – z tej formy zarabiania korzystają głównie początkujący twórcy. Przystąpienie do programu partnerskiego YouTube sprawia, że twórca wyraża zgodę na wyświetlanie reklam podczas trwania jego filmów. Może zdecydować, w których miejscach pojawi się reklama, zaś zyski naliczane są za ilość odsłon lub kliknięć w reklamę. Wbrew pozorom niestety nie są to duże pieniądze. Choć AdSense zaczyna się opłacać dopiero przy przekroczeniu miliona odsłon na miesiąc, również ten minimalny próg (1000subs i 4000 godzin) może liczyć na zarobek rzędu 50-100 zł miesięcznie.
  • Lokowanie produktu, sponsoring – to właśnie jest główna forma zarabiania youtuberów. Znane marki płacą twórcom z dużą ilością odsłon i subskrypcji za reklamę na ich kanale. Reklama może mieć charakter jawny (youtuber wspomina o produkcie) lub lokowania produktu (youtuber używa produktu danej marki dyskretnie lokując jej logo).

Youtuberzy wciąż jeszcze często godzą się na barter, czyli otrzymanie produktu w zamian za recenzję/reklamę. W tym przypadku twórca nie otrzymuje już wynagrodzenia.

Ile się zarabia na YT?

Ciężko tak naprawdę znaleźć konkretne informacje o tym, ile się zarabia na YouTubie i ile zarabiają konkretni youtuberzy. Ani serwis ani sami twórcy nie udostępniają tych danych. Opierając się na dostępnych danych można wnioskować, że ponad połowa polskich youtuberów zarabia w granicach 1000-5000 zł miesięcznie. Tylko 2% twórców (biorących udział w badaniach) wykazuje dochody pomiędzy 50000 a 100000 zł. Średnia kwota wynagrodzenia za współpracę z markami wyniosła 3700 zł. Ok. 4.700 zł musi zapłacić marka twórcy, który na swoim kanale zgromadził do 250 tys. Subskrybentów, a prawie dwukrotnie więcej, bo 7200 zł twórcy, którego kanał posiada do 500 tys. Subskrypcji. Jak widać liczba subskrybentów dla twórców w tym przypadku jest niezwykle istotna.

Jak widać zarabianie przez internet dla youtuberów jest niezwykle atrakcyjną formą zarabiania. Praca w domu przez internet dla youtuberów staje się raczej stylem życia, ponieważ obmyślanie pomysłów na film, tworzenie scenariusza, przygotowania do nagrań, same nagrania, potem montaż, aż w końcu promocja wpisu w social mediach i interakcja z fanami w komentarzach zajmują więcej czasu niż praca na etacie i zapewne dostarcza znacznie więcej satysfakcji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here