Kreowanie wizerunku to szereg długotrwałych działań opierających się o narzędzia public relations, prowadzących do postrzegania marki przez innych zgodnie z naszymi założeniami. W przypadku kreowania wizerunku marki, firmy czy produktu pomóc mogą agencje PR lub dział public relations. Jeśli jednak chodzi o personal branding, czyli budowanie marki osobistej, wiele pracy pozostaje w naszych rękach. Dlaczego?
Personal branding a kreowanie wizerunku
Wizerunek to nie tylko to, jak wyglądamy. Oczywiście wygląd, styl, ubrania czy prezencja mają ogromne znaczenie, jednak istnieje kilka innych czynników, które wpływają na to, jak jesteśmy postrzegani przez innych. Duże znaczenie ma także język ciała, umiejętność budowania relacji z ludźmi, sztuka porozumiewania się i modulacji głosu, etykieta i zasady savoir-vivre oraz umiejętności interpersonalne.
Elementem łączącym wszystkie wyżej wymienione warunki jest szacunek. To właśnie on jest fundamentem tego jak inni nas postrzegają i jak sami postrzegamy siebie. Jeśli na umówione spotkanie przyjdziemy spóźnieni i niechlujnie ubrani, będzie to świadczyć o naszym braku szacunku do osoby, z którą byliśmy umówieni.
Kreujemy wizerunek zarówno w relacji face-to-face jak i wykorzystując marketing internetowy, co jest zdecydowanie trudniejsze, ponieważ jesteśmy poddawani ocenie bardzo szerokiemu gronu odbiorców. Należy więc, w pierwszej kolejności, zastanowić się, jak chcemy być odbierani przez innych, jakich odbiorców chcemy skupiać wokół swojej osoby, co chcemy osiągnąć kreowaniem własnej marki? Te podstawowe pytania pozwolą nam określić zakres działań, które będziemy musieli podjąć i podejmować stale, by tworzyć silną, autentyczną i spójną markę osobistą.
Budowanie wizerunku firmy
Podobnie jak w przypadku personal brandingu, budowanie wizerunku firmy jest długotrwałym procesem. W związku z tym został podzielony na cztery etapy:
-
analiza stanu początkowego
Na tym etapie określamy, w jakim położeniu znajduje się firma i czego potrzebuje, by osiągnąć sukces. Istotne jest rzetelne uwzględnienie wszelkich informacji dotyczących firmy. Zarówno te dobre, jak i złe, które można odnaleźć w sieci. Warto również szczegółowo przyjrzeć się konkurencji. Zgromadzone dane pomogą sprecyzować oczekiwania i założenia.
-
charakterystyka celów
Następnym etapem jest określenie celów i potrzeb firmy, oraz ustalenie jaka jest jej misja i wizja. Należy wziąć pod uwagę, że wszelkie zmiany dokonywane w firmie powinny odbywać się stopniowo, tak by odbiorcy mogli się oswoić ze zmianami. Należy ich również informować o dalszych postanowieniach.
-
planowanie
Kolejny etap to rozpoczęcie planowania i sprecyzowanie działań, które mają przybliżyć realizację celów. Tu również trzeba dobrać odpowiednie narzędzia, określić budżet, przydzielić obowiązki. Narzędzia powinny być dobrane adekwatnie do branży i specyfikacji firmy oraz do grupy docelowej. Warto zastanowić się, czy lepszy efekt firma osiągnie stosując product placement, czy tradycyjną formę promocji.
-
realizacja
Kiedy cele są już realizowane, niezbędna jest pełna kontrola i obserwacja wykonywanych działań w internecie. Tu najbardziej przydatny będzie social media manager, który ma doskonale opanowany social media marketing. W budowaniu marki niezwykle ważna jest szybka reakcja firmy/marki na opinie internautów. To także najlepsza ocena czy kreowanie wizerunku odnosi oczekiwane rezultaty. Ważne, by reagować głównie na negatywne opinie, choć wizerunek firmy tworzą nie tylko negatywne opinie, ale również brak jakichkolwiek opinii. Warto zapamiętać, że bagatelizowanie negatywnych wypowiedzi daje przyzwolenie konkurencji na wykorzystanie tego przeciwko nam.
Z pomocą w budowaniu wizerunku zarówno osoby, jak i firmy czy marki może przyjść event marketing, który polega na wykorzystywaniu różnego rodzaju imprez do budowania marki osobistej (kongresy, targi, konferencje itd.) lub influencer marketing, czyli podjęcie współpracy z influencerami.