public relations
fot. pixabay.com

Public relations ma wiele definicji, choć tak naprawdę najprościej mówiąc jest to budowanie świadomości o marce, prowadzenie działań mających na celu dostarczanie pozytywnych odczuć i wrażeń, wywoływanie przyjaznych skojarzeń i podświadome zachęcanie do skorzystania z usług tejże marki. Public relations nie zajmuje się sprzedażą, choć może wpłynąć na jej wzrost. To bardzo złożony proces, który musi odbywać się jednocześnie na kilku płaszczyznach, dlatego też zazwyczaj budowaniem wizerunku marek zajmują się agencje PR lub specjalnie do tego powołany dział public relations, które w odpowiedni sposób skutecznie wykorzystują narzędzia public relations.  

Kreowanie wizerunku marki wymaga dużej wiedzy, intuicji, kreatywności i doświadczenia. Internet to ogromne narzędzie do promocji biznesu, ale również niezwykle nieprzewidywalne. Konsumenci są zmęczeni zewsząd atakującymi ich reklamami. Narzędzia, które działały jeszcze kilka lat temu, dziś odnoszą odwrotny skutek (np. banery na stronach www). By wzbudzić zainteresowanie odbiorców należy podejmować się nieszablonowych wyzwań, co zawsze wiąże się z ryzykiem niewłaściwego odbioru.

Public relations – co może pójść nie tak?

  • influencer marketing – wybór influencera do współpracy ni powinien być przypadkowy. Należy dobrze przeanalizować, czy grono jego odbiorców jest zgodne z grupą docelową marki i czy jest wystarczająco zaangażowanie. Niewłaściwy wybór influencera może spowodować brak efektów kampanii, a w najgorszym wypadku, działania niedoświadczonego influencera mogą zaskutkować falą krytyki ze strony internautów, co odbije się na wizerunku marki.
  • social media marketing – decydując się na płatną formę reklamy w social mediach należy posiadać wiedzę i umiejętność z zakresu ich tworzenia i korzystania z menadżera reklam. Brak odpowiedniej wiedzy i umiejętności tworzenia kampanii reklamowych może doprowadzić do konieczności ponoszenia kosztów za działania, które nie dały efektów (np. niewłaściwe geotargetowanie). Ponadto brak reakcji w komentarzach, zwłaszcza negatywnych lub niewłaściwe łagodzenie sytuacji kryzysowych również może wiązać się z długotrwałym podważeniem wizerunku marki.
  • event marketing – organizacja wydarzeń typu targi, konferencje, kongresy itd. wymaga doświadczenia, umiejętności organizacyjnych, odpowiednich założeń organizacji eventu. Samo wydarzenie to tylko część event marketingu. Niezwykle istotną rolę, poza samą organizacją, pełni promocja wydarzenia oraz feedback, czyli informacje zwrotne odbiorców (wrażenia, fotorelacje, wzmianki w mediach itd.) Należy pamiętać, że media chętnie informują nie tylko o sukcesach, ale również o wpadkach i porażkach.
  • product placement – tu niezbędna jest wiedza, jakie są zasady lokowania produktów w mediach tradycyjnych (TV, radio, prasa), by nie naruszać prawa. Trzeba również wiedzieć, jak nienachalnie ulokować produkt, by działania nie spotkały się z negatywnym lub prześmiewczym odbiorem.
  • media relations – niezwykle ważne w public relations jest nawiązywanie kontaktów i utrzymywanie ich na właściwym stopniu z dziennikarzami i mediami. Poprawne relacje bardzo pomagają budować marketing internetowy, który wspiera działania na niemalże każdej płaszczyźnie działań marki.
pr co to
fot. pixabay.com

Public relations to bardzo delikatny temat, który wymaga wiedzy, ale także wyczucia i intuicji. Nie zawsze udaje się przewidzieć, czy forma przekazu nie urazi pewnej grupy odbiorców, czy działania nie odniosą niezamierzonych efektów, a jeśli już się tak stanie, to konieczna jest szybka reakcja łagodzenia kryzysu. By budowanie marki przebiegało płynnie i sprawnie niezbędny do pomocy jest np. copywriter, social media ninja, specjalista SEO, influencer, fotograf, grafik, a każdy z nich z doświadczeniem i umiejętnościami.

Public relations działa na podobnych zasadach zarówno jeśli chodzi o personal branding, jak i budowanie marki produktu, usługi czy firmy, z tą różnicą, że budowanie marki osobistej w dużej mierze leży po stronie osoby, której wizerunek ma być budowany.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here