Nie wystarczy wiedzieć, jak pisać bloga i dlaczego warto mieć swoją stronę internetową. Trzeba wiedzieć, jak umieć zwiększyć widoczność tej strony, by móc zacząć docierać do szefszego grona odbiorców. Tu z pomocą przychodzi oczywiście social media marketing, ale nie może być traktowany, jako jedyne źródło odbiorców. Tu z pomocą może przyjść wiedza, jaką posiada np. specjalista SEO.
Jednym z podstawowych błędów podczas kampanii SEO oraz SEM jest dobór złych słów kluczowych. Często za brak podjęcia akcji przez nowych użytkowników odwiedzających stronę czy sklep internetowy odpowiada to, że nie znaleźli oni tego, czego szukali. Dlatego słowa kluczowe powinny być precyzyjnie dostosowane do oferty konkretnej marki. Muszą odpowiadać profilowi jej działalności, świadczonym usługom lub oferowanym produktom. Przyciągnięcie nowych użytkowników na firmową stronę nie skłoni ich do zakupu, gdy nie potrzebują tego, co oferujemy.
Warto wybierać hasła kluczowe z nazwą miejscowości. Wprawdzie Google identyfikuje wyniki po adresach IP, ale wielu użytkowników wyszukiwarek dokładnie precyzuje zakres terytorialny poszukiwanych produktów czy usług. Dlatego wyższy współczynnik konwersji otrzymamy, gdy będziemy pozycjonować stronę np. na hasło „domy Warszawa” czy „hydraulik Kraków” niż wtedy, gdy pominiemy nazwy miejscowości.
Pozycjonowanie adresu na słowa kluczowe typu long tail (tzw. długi ogon) pozwala przyciągnąć na stronę większą liczbę osób zainteresowanych konkretną usługą lub produktem. Podczas wpisywania w wyszukiwarkę hasła precyzują oni, co dokładnie ich interesuje, dlatego współczynnik konwersji zwykle jest wtedy wyższy niż w przypadku pozycjonowania na hasła ogólne.
Postaw na remarketing. Tradycyjne kampanie AdWords mają poważnego konkurenta w postaci remarketingu. Pozwalają one „przypominać” Internautom o odwiedzanych stronach. Do odwiedzających mogą być wysyłane komunikaty o najnowszych promocjach firmy – w ten sposób istnieje szansa, że ponownie odwiedzą oni określoną stronę lub sklep i złożą zamówienie.
Zachęć do akcji. Na współczynnik konwersji przedkłada się także sam projekt strony internetowej. Ważne, aby szybko się ona ładowała (nic tak nie zniechęca użytkowników, jak oczekiwanie aż podstrona załaduje się). Istotne jest również wyeksponowanie adresu kontaktowego (numer telefonu, e-mail, formularz). Nie każdy Internauta będzie prowadził skrupulatne poszukiwania – gdy nie zobaczy przycisku z napisem „Kontakt” u góry strony głównej, może zrezygnować.

Jak dobrze dobrać słowa kluczowe?
Słowa kluczowe określane są także terminem fraz (lub fraz kluczowych) oraz haseł kluczowych. Są to wyrazy, które użytkownicy Internetu wpisują w pasek wyszukiwarki, gdy poszukują konkretnej wiedzy, usług bądź produktów. Właściwy dobór słów kluczowych jest podstawą działań SEO. Nawet najwyższa pozycja w wyszukiwarce nie przełoży się na zyski firmy, gdy hasła do pozycjonowania zostaną dobrane nieadekwatnie do profilu promowanej strony, jej usług, grupy docelowej oraz sposobów poszukiwań stosowanych przez internautów. Jak zatem dobrze dobrać słowa kluczowe, aby zagwarantować sukces kampanii?
Podział słów kluczowych w branży SEO
W branży SEO dokonano podziału słów kluczowych na kilka różnych grup. Pierwszy typ to słowa brandowe. Tym terminem określa się słowa, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, aby trafić na stronę wybranej przez siebie firmy (nie znają jej konkretnego adresu). Słowa brandowe zwykle nie wymagają pozycjonowania – wyszukiwarki automatycznie wyświetlają firmowe strony na pierwszej pozycji, ponieważ nazwy te są unikalne (dodatkowo nazwy domen odpowiadają zwykle nazwie firmy).
Kolejną grupę tworzą ogólne słowa kluczowe (np. „buty”, „domki letniskowe”, „noclegi”, „kredyty”). Są to wyrazy wpisywane zwykle przez Internautów w poszukujących usługi lub produktu. Najczęściej jest to jedno lub 2 słowa, a osoby, które je wpisują nie do końca jeszcze sprecyzowały, czym są dokładnie zainteresowane.
Pozycjonowanie na ogólne słowa kluczowe jest dość trudne z powodu bardzo dużej konkurencji. Nie jest ono także najskuteczniejsze, ponieważ wysoka pozycja w wyszukiwarkach na takie hasła wcale nie musi przedkładać się na wyższą konwersję (zwiększenie sprzedaży, wyższe zyski z zamawianych usług).
Popularną grupą fraz kluczowych wyróżnianych w branży SEO są słowa kluczowe typu long-tail (długi ogon). Są to słowa, które tworzy kilka wyrazów. Osoby, które je wpisują precyzują zakres poszukiwań, co oznacza, że dokładnie wiedzą, co ich interesuje. Przykładem słów long-tail mogą być wyrażenia: „wycieczki objazdowe po Europie”, „noclegi w hotelu Zakopane” czy „skórzane kozaki do połowy łydki”.
Pozycjonowanie fraz na tzw. „długi ogon” jest nieco łatwiejsze, ponieważ konkurencja automatycznie spada (przykładowo – konkurencją są tylko hotele z Zakopanego, a nie całej Polski czy Europy).
Pozycjonowanie strony wspiera narzędzia public relations, pomaga w kreowaniu wizerunku, wspiera personal branding. Jest stosowane przez agencje PR, duże i mniejsze marki i praktycznie każdego, kto przy użyciu swojej strony internetowej chce dotrzeć do szerszego grona odbiorców.