Wszelkie działania public relations mające na celu kreowanie wizerunku, docieranie do szerszego grona odbiorców oraz zwiększanie sprzedaży, odbywające się przy wykorzystaniu mediów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter, Instagram czy kanał na YouTube, określane są jednym wspólnym mianem – social media marketing.
Aktywne i dobrze rozbudowane profile w mediach społecznościowych ułatwiają znalezienie potencjalnych klientów, dotarcie do nich z reklamą i zachęcenie do dokonania zakupu. Media społecznościowe służą do przekierowywania internautów na stronę firmową, do sklepu internetowego czy bloga, choć rozwój social mediów sprawił, że również i tam może odbywać się sprzedaż, mogą być prowadzone transmisje z wydarzeń (szkoleń, targów itd.). To także doskonałe miejsce do komunikowania się z odbiorcami i budowania więzi między marką a klientem.
Social media marketing – komu zlecić?
Social media marketing pomaga tworzyć długofalowe strategie realizowane przez marketing internetowy. Takie działania realizują zazwyczaj agencje PR, choć często podejmuje się ich również freelancer np. social media manager czy wirtualna asystentka. Warto jednak powierzyć je osobie sprawdzonej i doświadczonej, bo zapewne niejednokrotnie słyszeliście o kryzysach wizerunkowych czołowych marek przez wpadki w social mediach. Pionierzy z kryzysów w social mediach wychodzą zazwyczaj bez szwanku, po kilku tygodniach nikt już nie pamięta o wpadce. Niestety małe firmy mogą się już nie podźwignąć.
Social media marketing opiera się na marketingu wirusowym. To oznacza, że dobrze przygotowany post jest w stanie wygenerować bardzo duży ruch. Ogromne znaczenie ma również interakcja z użytkownikami, szybka reakcja na komentarze i umiejętność radzenia sobie w kryzysowych sytuacjach.
Social media marketing – od czego zacząć?
Media społecznościowe to mocne narzędzia public relations, by jednak przyniosły oczekiwane rezultaty, zarówno w strategii personal branding, event marketingu, jak i budowaniu w silnej pozycji marki, niezbędny jest właściwy wybór portalu społecznościowego. Działania należy rozpocząć od tego portalu, który skupia najwięcej osób zainteresowanych twoim produktem lub usługą. Należy więc najpierw ustalić, kto znajduje się w twojej grupie docelowej. Należy jasno określić wiek, płeć, zainteresowania czy miejsce zamieszkania potencjalnego odbiorcy. By uniknąć nietrafionej kampanii, warto dokładnie poznać swojego klienta, a dopiero potem szukać go w mediach społecznościowych.
Kolejną kwestią do rozstrzygnięcia jest, forma promocji postów. Można korzystać z darmowej opcji udostępniania treści lub płatnych reklam. Post zaś może być jawną formą reklamy danego produktu, a może product placement (lokowanie produktu) czyli przemawianie do podświadomości odbiorcy, bez przekazywania oczywistej reklamy.
Social media marketing a influencer marketing
Do promocji swojego produktu lub usługi można wykorzystać własne media społecznościowe lub media osób, które posiadają już zaangażowaną grupę odbiorców. Mowa tu o zawarciu współpracy z influencerami, których zadaniem jest skutecznie wpływanie na opinię innych na temat produktu, usługi, marki itp. za pośrednictwem mediów społecznościowych (influencer marketing). W tym przypadku to influencer prezentuje/reklamuje produkt na swoich kanałach (za ustaloną opłatą lub w ramach barteru).
Social media marketing w dzisiejszych czasach jest niezbędnym narzędziem do budowania pozycji marki. Firmy prześcigają się w pomysłach na kampanie marketingowe, które przyciągną uwagę użytkowników, wzbudzą pozytywne emocje i zachęcą do skorzystania z ich usług lub dokonania zakupów. Tak naprawdę każdego dnia zewsząd jesteśmy bombardowani kampaniami reklamowymi, nie zawsze jest to jednak na tyle jawna reklama, że zdajemy sobie z tego sprawę, a zwyczajnie padamy ofiarami chwytów marketingowych.