Zakupy przez internet, zwłaszcza w ostatnim czasie, objętym ograniczeniami związanymi z pandemią, stały się codziennością nawet dla osób, które dotychczas sceptycznie podchodziły do zakupów online. Największą popularnością w dalszym ciągu cieszą się chińskie sklepy (np. Aliexpress), ale także sklepy z butami, księgarnie internetowe, apteki czy drogerie. Popularność zyskały również raty przez internet, a płatność kartą przez internet stała się codziennością niemalże każdej polskiej rodziny.
Sekret popularności sklepów internetowych
Wszystko dzięki temu, że sklepy internetowe zapewniają szybką, wygodną i z reguły bezpieczną formę dokonywania zakupów. Jedyną ich wadą jest czas oczekiwania, choć i tak marki przykładają wszelkich starań, by został on maksymalnie skracany i z reguły towar dostarczany jest w granicach 24-48 godzin. Jak to możliwe? Towar zamówiony np. do godziny 14, wysyłany jest jeszcze tego samego dnia i dostarczany kolejnego. Na taką realizację zamówień można oczywiście liczyć w przypadku polskich sklepów internetowych, jak np. drogerie internetowe czy apteki internetowe. Zakupy z dowozem (dokonane online) realizowane są nawet w ciągu kilku godzin, zwłaszcza kiedy chodzi o produkty spożywcze. Tylko w przypadku chińskich sklepów czas oczekiwania z reguły trwa ok. 4 tygodni.
W większości przypadków transakcje przebiegają sprawnie, przesyłka przychodzi w miarę możliwości jak najszybciej, a klient jest zadowolony z zakupionego towaru. Nie zawsze jednak tak jest. Zdarza się, że produkt jest niezgodny z opisem lub nie spełnia oczekiwań. Na szczęście konsumenci (również ci internetowi) mają prawo do zwrotu zakupionego towaru, nawet bez podawania konkretnej przyczyny.
Zasady zwrotu towaru zakupionego przez internet
- Termin odstąpienia od umowy
Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, która weszła w życie 30 maja 2014 roku, obowiązującą w każdym sklepie internetowym i na serwisach aukcyjnych, każdy konsument, który zawarł umowę na odległość (dokonał zakupu przez internet) może w ciągu 14 kalendarzowych dni odstąpić od umowy przez podawania przyczyny. 14 kalendarzowych dni liczone jest od dnia, kiedy został doręczony mu towar. Dodatkowo, warto wiedzieć, że jeżeli ostatni dzień na odstąpienie umowy wypada w dzień ustawowo wolny od pracy (weekend lub święto), ostatnim dniem na odstąpienie umowy jest następny dzień roboczy.
- Termin na zwrot towaru
Termin na zwrot towaru wynosi 14 dni kalendarzowych i zgodnie z ustawą jest liczony od dnia złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Tym samym sprzedawca ma obowiązek, by w terminie 14 dni od otrzymania oświadczenia o odstąpieniu umowy zwrócić klientowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym także koszt dostawy produktu do klienta, o ile ten nie zdecydował się na inny niż najtańszy sposób dostawy dostępny w sklepie. Sprzedawca zobowiązany jest dokonać zwrotu należności przy użyciu takiej samej formy płatności, jakiej użył klient, chyba że wspólnie ustalili inny sposób zwrotu. Z kolei konsument ponosi koszty odesłania produktu do sprzedającego, chyba że sprzedawca zgodził się je pokryć.
Kiedy nie można dokonać zwrotu towaru zakupionego przez internet?
W niektórych sytuacjach niestety nie przysługuje nam prawo zwrotu zakupionego towaru. Najczęściej dotyczy to towarów, które nie będą mogły zostać ponownie sprzedane. Zwrotom nie podlegają:
- towary, które zostały wyprodukowane na specjalne zamówienie klienta i według jego indywidualnych potrzeb i oczekiwań,
- towary, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub przeterminowaniu (np. Zakupiony przez internet jogurt),
- płyty CD, DVD, Blue Ray, oprogramowanie komputerowe, jeśli zostały otwarte po dostarczeniu (rozfoliowane),
- towary, które tracą wartość po otwarciu np. ze względów higienicznych (np. soczewki kontaktowe)
Towar, który chcemy zwrócić powinien być w nienaruszonym stanie. Wiele sklepów gwarantuje zwrot pieniędzy w przypadku braku satysfakcji (widocznych efektów) mowa tu jednak zawsze o nienaruszonych opakowaniach tj. w przypadku, gdy zakupiliśmy więcej niż jedno opakowanie i po otwarciu pierwszego chcemy odzyskać pieniądze, zostaną nam zwrócone za pozostałe nienapoczęte opakowania.
W przypadku uszkodzonego towaru, sprzedawca ma prawo zwrócić klientowi mniej pieniędzy. Naruszenie towaru nie oznacza, że nie może on ulec zwrotowi, powoduje jedynie, że sprzedawca zwróci nam pomniejszoną kwotę.
Sprawdzając artykuł 38 Ustawy o prawach konsumenta dostępny na stronie internetowej sejmu można poznać pełną listę sytuacji, w których nie można odstąpić od umowy.