e-commerce
fot. pixabay.com

E-commerece to w wolnym tłumaczeniu handel elektroniczny, elektroniczna gospodarka lub e-handel, który stanowi wszelkiego rodzaju transakcje dokonywane przy użyciu internetu. Początek e-commerce sięga roku 1995. Wtedy też powstały pierwsze serwisy aukcyjne, takie jak eBay, które są najpopularniejszą formą e-commerce. Do pozostałych zaś należą sklepy internetowe, zakłady bukmacherskie, bankowość oraz kantory wymiany walut.  

Każdego dnia wykonujemy zakupy przez internetNajwiększą popularnością w ostatnim czasie cieszą się spożywcze zakupy z dowozem do domu, z racji panującej pandemii i obostrzeń utrudniających dokonywanie zakupów w tradycyjnych sklepach. Następne w kolejce pod względem popularności są drogerie internetowe, sklepy z butami i ubraniami, księgarnie internetowe, chińskie sklepy typu Aliexpress i apteki internetowe.  

Rodzaje e-commerce 

E-commerce dzieli się na cztery główne typy: 

  • B2B (business-to-business) – transakcje biznesowe zawierane pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami, 
  • B2C (business-to-consumer) –  transakcje pomiędzy przedsiębiorstwem, a konsumentem, 
  • C2C (consumer-to-consumer) – handel między dwoma konsumentami, 
  • C2B (consumer-to-business) –  handel między konsumentem a przedsiębiorcą. 

Rozwój e-commerce

E-commerce rozwija się bardzo dynamicznie dostarczając coraz to nowsze rozwiązania i udogodnienia. Dawniej, wraz z rozwojem e-biznesu przybywało cyberprzestępców, którzy nielamże byli bezkarni, a brak wszelkich zabezpieczeń transakcji i kontrahentów dawał i otwratą furtkę do wykradania danych. W dalszym ciągu internet zalewa masa e-sklepów firm oszustów, którzy żarują na braku uważności internautów.

Warto pamiętać, że wiarygodny sklep powinien mieć podane w widocznym miejscu dane teleadresowe, które bardzo łatwo można zweryfikować. Przed dokonaniem jakichkolwiek zakupów warto poszukać opinii na temat danego sklepu. Nie należy dokonywać zakupów od osób ogłaszających się na forach, w grupach w mediach społecznościowych i w prywatnych wiadomościach. Nie nalezy także udostępniać swoich danych. Bezpieczeńśtwo w sieci mogą zapewnić tylko zakupy od sprawdzonych sprzedawców.

Wraz z rozwojem e-commerce pojawiły się takie udogodnienia, jak zakupy na raty przez internet, różnego rodzaju formy płatności (płatność kartą przez internet, BLIK, pay-by-link, przelewy online, serwisy pośredniczące w płatnościach typu DotPay, PayPal, PayU, Tpay). Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, która weszła w życie 30 maja 2014 roku, obowiązującą w każdym sklepie internetowym i na serwisach aukcyjnych, każdy konsument ma prawo do odstąpienia od umowy oraz zwrot towaru zakupionego przez internet w ciągu 28 dni (14 dni na odstąpienie od umowy plus 14 dni na odesłanie zakupionego produktu).

ebiznes
fot. pixabay.com

Własny sklep internetowy

Zarabianie w przez internet stało niezwykle modnym i wygodnym sposobem nie tylko na dodatkowe źródło utrzymania, ale także na rozwinięcie własnego biznesu jako freelancer, czyli tzw. wolny strzelec.

Jedną z opcji zarabiania przez internet jest posiadanie własnego e-sklepu, którego utrzymanie w porównaniu ze sklepem stacjonarnym jest praktycznie znikome. Wystarczy mieć pomysł, na czym chcielibyśmy zacząć zarabiać i zacząć realizować ten plan. Możemy zarabiać np. Na swojej wiedzy i sprzedawać e-booki, szkolenia online, kursy językowe. Wszystko w zależności od tego na czym znamy się najlepiej. Możemy również zarabiać na naszym doświadczeniu sprzedając kursy online lub na umiejętnościach – tworząc DIY i zamieszczając je w ofercie sklepu. Innym pomysłem może być zamieszczanie produktów, których nie mamy fizycznie, ale poprzez przekierowanie za pomocą linków partnerskich uzyskamy prowizję ze sprzedaży (marketing afiliacyjny). Innym pomysłem, często również wykorzystywanym przez internautów jest import gadżetów z Chin i sprzedaż ich na terenie Polski po nieco wyższych cenach.  

Tak naprawdę ogranicza nas tylko wyobraźnia. Bo jak mówi wiele osób, które odniosły sukces w marketingu internetowym: internet to ulica, na której leżą pieniądze. Wystarczy się schylić, by je podnieść.  

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here