– Public relations to przede wszystkim kształtowanie pożądanego wizerunku danej organizacji, firmy, marki w relacjach z klientami, mediami. Public relations to inspiracja. To pozytywne budowanie marki. Do podstawowych funkcji public relations zaliczamy funkcję integracyjną funkcję koordynacyjną i funkcję komunikacyjną. PR musi trwać. To nie są jednorazowe działania marketingowe. – w swojej książce “W realu i w sieci, czyli co jest ważne w biznesie i nie tylko” tłumaczy wydawca magazynu Law Business Quality Ilona Adamska.
Narzędzia public relations
-
Identyfikacja wizualna
Identyfikacja wizualna to podstawowe narzędzie mające wpływ na budowanie i kreowanie wizerunku marki. Najważniejszymi elementami identyfikacji wizualnej jest nazwa firmy i logo. W przypadku logo znaczenie ma symbol, kolorystyka, a nawet czcionka. Wspomina o tym Paweł Tkaczyk w swojej książce “Zakamarki marki. Rzeczy, o których mogłeś nie wiedzieć, zapomnieć, pominąć podczas budowania swojej marki”. Tkaczyk opowiada o tym, jak istotny jest właściwy dobór logo pod względem branży, kolorystyki, symboliki, a nawet rynków międzynarodowych, w których nasza marka miałaby się pojawić w przyszłości. Zwraca także uwagę na uniwersalność logo, które ma być rozpoznawalne zarówno dziś jak i za kilkanaście i kilkadziesiąt lat. Wizualna strona firmy powinna być spójna i czytelna.
-
Media relations
Media relations to jedno z narzędzi public relations, którego celem jest utrzymanie właściwych stosunków z mediami, dzięki czemu możliwe jest podtrzymanie dobrej komunikacji marki/firmy/organizacji ze środowiskiem społecznym. Stałe, utrzymane na dobrym poziomie relacje z dziennikarzami dają możliwość lokowania istotnych informacji dotyczących dalszych działań marki/firmy/organizacji. W tym celu wykorzystywane są informacje prasowe, wywiady okolicznościowe, konferencje prasowe, komentarze radiowe, telewizyjne, prasowe, wizyty dziennikarzy w siedzibach firm, marek, organizacji.
Media relations pozwala dotrzeć do szerszego grona odbiorców, budować wizerunek silnej marki, dostarczać aktualnych informacji o swoich działaniach stałym i przyszłym klientom. Media relations działa na takiej samej zasadzie w przypadku personal brandingu jak i budowaniu pozycji marki lokalnej, ogólnopolskiej czy nawet o zasięgu zagranicznym.
-
event marketing
Event marketing narzędzie public relations polegające na organizowaniu imprez zawierających product placement. By to narzędzie przyniosło oczekiwany efekt musi mieć najpierw określony cel, który ma zostać osiągnięty dzięki organizacji eventu (targi, konferencje, kongresy, warsztaty, szkolenia, bankiety). Może to być cel sprzedażowy (organizacja eventu ma na celu uzyskanie nowych klientów), cel wizerunkowy (prezentacja nowej firmy/usługi/marki lub podtrzymanie pozycji już istniejącej), cel charytatywny (wspieranie działań charytatywnych, w tym przypadku jest to również cel wizerunkowy, ponieważ udział w wydarzeniach o charakterze charytatywnym wpływa na ocieplenie wizerunku).
-
social media marketing
Social media marketing pomaga tworzyć długofalowe strategie realizowane przez marketing internetowy. O ile bez event marketingu firma przez jakiś czas może się obyć. Tak w dzisiejszych czasach social media marketing jest niezbędny w budowaniu wizerunku marki, pozyskiwaniu klientów czy nawiązywaniu relacji z odbiorcami. Do tego typu działań wykorzystywane są szefoko rozbudowane i dające niesamowite możliwości dla brandów media społecznościowe, takie jak Facebook, Twitter, Instagram, kanał na YouTube, Snapchat czy TikTok. Osoba sprawująca pieczę nad social media marketingiem to social media manager lub inaczej social media ninja.
-
Influencer marketing
Influencer marketing to wszelkie działania marketingowe opierające się na współpracy firm z influencerami, którzy mają szeroko rozbudowaną grupę zaangażowanych odbiorców. Współpraca polega na zaprezentowaniu przez influencera, jak osobę opiniotwórczą na swoich kanałach społecznościowych, produktu, w sposób autentyczny i kreatywny, a zarazem taki, by jego odbiorca poczuł chęć nabycia tego produktu. Mówi się, że influencer jest pośrednikiem między marką a konsumentem.
Działaniami public relations zazwyczaj zajmują się agencje PR. Wszystkie narzędzia public relations powinny być wykorzystywane jednocześnie, a zarazem spójnie i wiarygodnie. Tylko takie działania mogą przynieść oczekiwany efekt, który zaowocuje marką o silnej pozycji na rynku.