Określenie content marketing prawdziwą karierę zrobiło w roku 2014. To wtedy wyszukiwarka Google wprowadziła nowe algorytmy, które zaczęły „faworyzować” treść wysokiej jakości kosztem ogromnej ilości linków prowadzących ze stron będących jedynie bazami odnośników do innych witryn (bez większej użyteczności dla czytelnika). Od tego momentu słowo content marketing jest odmieniane przez wszystkie przypadki i promowane jako nowy sposób na sukces. Czym tak naprawdę on jest? I czy rzeczywiście jest w stanie przynieść tak ogromne korzyści dla marki?
Content marketing – co to takiego?
Content marketing to element marketingu internetowego, który określa się „produkcję” treści wartościowych dla użytkowników internetu – aktualnych oraz potencjalnych klientów sklepu internetowego czy firmy. Zakres content marketingu obejmuje zwrócenie uwagi internauty przydatną dla niego treścią oraz zdobycie jego zaangażowania. W praktyce oznacza to, że dobry content marketing opiera się na zrozumieniu potrzeb odbiorców i ich zaspokojeniu.
Zalety content marketingu
Banery reklamowe przysłaniające stronę, ramki z reklamą kontekstową i inne formy stosowane przez specjalistów ds. marketingu zaczęły budzić zniecierpliwienie użytkowników Internetu. Nachalna reklama przestała odnosić pożądany skutek.
Content marketing stanowi jej alternatywę – takie działania są o wiele bardziej uczciwe i niejako stawiają obie strony (nadawcę i odbiorcę) na równej pozycji. Treści content marketingowe nadal pozostają reklamą, ale dostarczają praktyczne porady oraz rzetelne informacje. Dobry kontekt marketing pomaga kreować wizerunek marki, tworzyć silny personal branding, wspiera działania public relations. O dobry content z reguły muszą zadbać agencje PR, copywriterzy, niekiedy wirtualne asystentki, influencerzy.
Jakie narzędzia są stosowane w content marketingu?
Pierwszym krokiem skutecznego content marketingu jest określenie grupy docelowej – to pod jej kątem będziemy tworzyć komunikaty i promować je w taki sposób, aby do niej dotarły. Narzędzia do przekazywania treści należy dostosować także do charakteru promowanej marki oraz tematyki treści. Warto określić, co pomoże nam utrzymać dotychczasowych klientów oraz przyciągnąć nowych odbiorców.
W świecie marketingu ogromnym zainteresowaniem cieszą się media społecznościowe tzw. social media marketing. Firmowe konta na Facebooku, Twitterze i Google+ stanowią znakomity kanał, który pozwoli dotrzeć do odbiorców z wartościową treścią.
Jako skuteczne narzędzia content marketingowe można wykorzystać również blogi. Wiele sklepów internetowych i firm usługowych tworzy wartościowy content z branżowymi poradami oraz artykułami eksperckimi (firmowe blogi dodatkowo stają się skutecznym narzędziem wspomagającym działania SEO).
Kolejnym narzędziem, które pozwoli dotrzeć do potencjalnych klientów z dobrą treścią są artykuły sponsorowane, artykuły eksperckie oraz tzw. artykuły gościnne (firmy mogą zamieszczać branżowe porady w znanych portalach internetowych czy w elektronicznych wersjach popularnych dzienników lub tygodników).
Warto rozważyć również stworzenie firmowego newslettera. Ważne jest jednak, aby przybrał on formę ciekawie podanych informacji i praktycznych porad, a nie nachalnych haseł reklamowych okraszonych banerem czy zdjęciem. Do użytkowników z bazy mailingowej można rozsyłać darmowy kurs online dotyczących oferowanych przez naszą firmę usług lub produktów (lub tematów powiązanych z naszą branżą) czy porady dotyczące nauki języka (w przypadku szkół).
W promocji wartościowej treści doskonale sprawdzają się również: microstrony, ebooki, poradniki i raporty, webinary, firmowe eMagazyny.