– Event marketing stał się dziś wiodącą formą promocji firm, marek oraz idei. Odgrywa coraz większe znaczenie w komunikacji z konsumentami. Jest sposobem na realizację najważniejszych celów firmy – budowanie wizerunku oraz kształtowania opinii społecznej. Event marketing zdobywa coraz większą popularność, bo jest naprawdę skuteczny. Działa dwukierunkowo – firma wpływa na klientów, a klienci na firmę. – pisze w swojej książce “W realu i w sieci” wydawca magazynu Law Business Quality Ilona Adamska.
Event marketing to rodzaj marketingu polegający na organizowaniu imprez reklamujących dany produkt lub usługę. Anna Kalinowska-Żeleźnik w swojej książce “Event marketing jako forma komunikacji marketingowej” event marketing nazywa narzędziem wspomagającym działania z zakresu komunikacji marketingowej
– Event marketing realizowany jest za pomocą różnego rodzaju środków. Zaliczyć można do nich np. akcje społeczne, pikniki, happeningi, występy artystyczne, degustacje, konferencje, kongresy. Kolejnym instrumentem event marketingu jest udział firmy w targach oraz sponsoring imprez, ciekawych projektów. – dodaje Adamska.
Cele event marketingu
Event marketing musi mieć określony cel, a więc decydując się na zorganizowanie przedsięwzięcia opartego o event marketing, należy najpierw wyznaczyć cel, który to przedsięwzięcie ma osiągnąć. Może to być:
- cel sprzedażowy – poprzez prezentację swoich produktów lub usług podczas eventów sprzedażowych (np. targi) firma chce zyskać nowych klientów.
- cel wizerunkowy – organizowanie lub udział w wydarzeniach stanowi element wejścia na rynek nowej marki (stosowany przez nowo powstałe firmy) lub podtrzymania swojej pozycji przez istniejące już przedsiębiorstwa (np. wręczanie lub odbieranie nagród uznaniowych za całokształt działań lub ich element).
- cel charytatywny – organizowanie lub wspieranie wydarzeń charytatywnych spełnia również cel wizerunkowy (ocieplenie wizerunku). Zysk z organizacji takiego przedsięwzięcia przeznaczany jest na wybraną fundację lub organizację charytatywną.
Aneta Olejniczak w swojej książce Event marketing jako jedna z form innowacji marketingowych w instytucjach naukowych i badawczych wśród założeń event marketingu wymienia wsparcie sprzedaży, poprawę rentowności firmy, poprawę lub wzmocnienie wizerunku firmy, zwiększenie lojalności klientów oraz wsparcie strategii komunikacji z otoczeniem.
Organizacją eventów zajmują się agencje PR lub dział public relations, jeśli firma taki posiada, jeśli nie, organizację zleca właśnie agencji. Wsparciem dla event marketingu jest social media marketing i niekiedy influencer marketing, których działania promujące wydarzenie są ściśle ze sobą powiązane.
Personal branding a event marketing
Udział w eventach ma bardzo ważny wpływ na budowanie marki osobistej (personal branding). Zwłaszcza udział we wszelkiego rodzaju plebiscytach (Kobieta Przedsiębiorcza, Lider Biznesu itp.). Wydarzenie pełni wówczas funkcję networkingową – pozwala nawiązać kontakty z innymi osobami z tej samej branży. Pozwalają także podkreślić umiejętności, wiedzę i doświadczenie i uświadomić potencjalnym klinetom, że jesteśmy ekspertami w dziedzinie, która dotyczy naszych działań.
Czy opłaca się inwestować w event marketing?
Event marketing to dosyć kosztowne narzędzia public relations. Odpowiednio opracowane i zorganizowane wydarzenie zapewnia zwrot inwestycji i szereg innych korzyści, które przemawiają za jego zorganizowaniem.
Organizacja eventu powoduje wzrost zainteresowania potencjalnych klientów i mediów. Szum wokół wydarzenia pozwala dotrzeć do nowych odbiorców, wzbudzić zainteresowanie wśród osób znających już firmę oraz może być w późniejszym czasie nośnikiem współpracy na gruncie PR.
Dzięki organizacji eventów firma ma bezpośredni kontakt z klientem. Odpowiednie zastosowanie podczas eventu product placement umożliwia zapewnia zapoznanie się z produktem, zwłaszcza jeśli jest to nowość wchodząca dopiero na rynek. Podczas eventu klienci będą mieli okazję wypróbować go i zadać pytania wykwalifikowanym ekspertom.
Dodatkowo każdy event wpływa na kreowanie wizerunku. Należy jednak pamiętać, że wydarzenie musi być dopięte na ostatni guzik, ponieważ wszelkie potknięcia mogą zostać dostrzeżone i nieprzychylnie skomentowane (zwłaszcza w social mediach), co z kolei może zaburzyć pozytywny wizerunek.
Duże znaczenie w organizacji eventów ma marketing internetowy, który pozwala dotrzeć z informacją do szerokiego grona odbiorców. Wydarzenie może potrwać kilka godzin, zaś wieść o nim może nieść się kolejnych kilka tygodni. Dlatego bardzo ważne jest, by zadbać również o internetowy wizerunek eventu.