personal branding
fot. pixabay.com

Personal branding to w Polsce stosunkowo młode pojęcie. Z reguły uznaje się, że dotyczy ono znanych osobistości, takich jak politycy, celebryci czy ważne osobistości. Otóż personal branding dotyczy każdego, zwłaszcza obecnie, kiedy praktycznie całe nasze życie zostało przeniesione do sieci. 

Każdy z nas niezależnie od tego czy robi to świadomie czy też nie, swoimi działaniami wpływa na kreowanie wizerunku. Z reguły robimy to nieświadomie, ponieważ media społecznościowe traktujemy jako formę rozrywki a nie narzędzia public relations. Nic w tym dziwnego, jeśli wykonywany przez nas zawód nie wymaga silnie zbudowanej marki osobistej.

Personal branding – co to takiego?

Personal branding polega na świadomym i przemyślanym budowaniu własnej marki, poprzez zarządzanie swoim wizerunkiem w oparciu o strategie public relations. Przekazując konkretne komunikaty oczekujemy określonej reakcji zwrotnej ze strony naszych odbiorców.

Marketing internetowy w głównej mierze opiera się o personal branding, zwłaszcza w przypadku, kiedy dana osoba zarabia na własnym wizerunku, tj. jest ekspertem w pewnej dziedzinie, a media społecznościowe mają przyczynić się do zwiększenia sprzedaży jej produktów (ebooki, kursy, warsztaty, prywatne lekcje itp.). Z pomocą przychodzi social media marketing, który wspiera budowanie wizerunku przy użyciu mediów społecznościowych, z którymi internauci są niemalże nierozłączni. By personal branding przyniósł właściwe efekty należy najpierw dobrze poznać kanały społecznościowe, wiedzieć, jakich odbiorów można tak spotkać, jaki charakter ma dane medium i w jakiej formie powinny być prezentowane treści, by uzyskać relatywnie najlepsze efekty działań.

Jak skutecznie budować markę?

  • agencje PR – jeśli nie mamy czasu na działania z zakresu personal brandingu warto zlecić je doświadczonym agencjom, które zarówno kontakt z mediami, jak i obsługę mediów społecznościowych mają opanowane do perfekcji. Z agencją PR należy określić zakres działań i co najważniejsze cel i oczekiwany efekt budowania wizerunku.
  • event marketing – zarówno udział w wydarzeniach, jak i organizacja ich może sprawić, że informacja o naszych działaniach dotrze do szerszego grona odbiorców. O wydarzeniach często informują media (radio, tv, portale i serwisy internetowe), z którymi później łatwiej nawiązać współpracę. Event marketing to także doskonałe miejsce na product placement, czyli zaprezentowanie swojego produktu szerszemu gronu odbiorców.
  • influencer marketing – pisząc blog, prowadząc kanał na YouTube czy posiadając dobrze rozwinięty profil na Facebooku, Instagramie, Twitterze czy innym medium pozwala nam budować własną społeczność, budować pozycję eksperta i wpływać na to, jak jesteśmy postrzegani przez naszych odbiorców.
  • media – wywiady, artykuły eksperckie, wzmianki o sukcesach, wszystko to wpływa na budowanie silnej marki osobistej. Współpraca zwłaszcza z lokalnymi mediami jest podstawą personal brandingu.
personal branding co to
fot.pixabay.com

Jak zadbać o swój wizerunek?

  • zastanów się na czym się znasz najlepiej, w jakiej dziedzinie chciałbyś się rozwijać i zacząć zarabiać? Najprostszą drogą do osiągnięcia sukcesu jest robienie to, w czym czujesz się dobrze, co lubisz robić lub masz wiele do powiedzenia?
  • przeanalizuj, komu mógłbyś się przydać, kto i w jaki sposób miałby skorzystać z twojej wiedzy, a także kim miałby być twój potencjalny klient i dlaczego akurat z twoich usług miałby skorzystać?
  • wymień swoje mocne strony i zastanów się, jak mógłbyś je rozwinąć i jeszcze bardziej wzmocnić.
  • pomyśl, jakich narzędzi potrzebujesz, by dotrzeć do swoich potencjalnych klientów, jakie kanały mają ci posłużyć do promocji siebie i swoich usług, co pomoże ci w dotarciu do szerszego grona odbiorców i budowania pozycji ekserta wśród nich.
  • zastanów się, czy masz czas, by samodzielnie zająć się budowaniem marki, czy posiadasz wystarczającą wiedzę i możliwości (np. by dotrzeć do mediów). Jeśli nie, poszukaj właściwej agencji PR, która przejmie te obowiązki.

Personal branding wpływa na rozpoznawalność marki osobistej, a tym samym wzmocnienie pozycji na rynku. Marka musi być spójna, autentyczna i swobodna. Osoba budująca własną markę powinna stale się rozwijać, doszkalać i motywować do tego innych. Należy także pamiętać, że personal branding to długofalowa i ciągła praca.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here