rekomendacja
fot. pixabay.com

Kreowanie wizerunku marki czy firmy to działania, którym zajmują się agencje PR lub dział public relations. Sztab ludzi w tym specjalista SEO, copywriter, social media manager pracują każdego dnia, by zwiększyć widoczność danej firmy w sieci, dotrzeć do szerszego grona odbiorców, pozyskać większą liczbę klientów i stworzyć przyjazne skojarzenia w odniesieniu do marki. Do tych działań wykorzystywane są narzędzia public relationssocial media marketing, influencer marketing, real time marketing i ogólnie szereg działań tworzących marketing internetowy

Sęk w tym, że do konsumentów coraz trudniej trafić z reklamą, która przyniesie oczekiwany rezultat. Jesteśmy zmęczeni przesyconym rynkiem markami, firmami i zewsząd atakującymi nas reklamami. Dlatego skuteczniejszy efekt od reklamy daje rekomendacja.

Co to jest rekomendacja? 

Rekomendacja to opinia wydana na podstawie własnych doświadczeń i spostrzeżeń. Z reguły kojarzy się zazwyczaj z pozytywną opinią, jednak rekomendacja może być również negatywna. Rekomendacje wydawane są na temat produktów, usług i firm, które je świadczą. Zazwyczaj wpływają na nasze decyzje zakupowe.

Rekomendacja a reklama

Reklama ma nachalną formę, dociera do nas każdego dnia nawet kiedy jej nie potrzebujemy. Jej celem jest obudzenie w nas potrzeby posiadania produktu lub skorzystania z usługi oraz poinformowanie nas o istnieniu takiego produktu i jego przeznaczeniu, tak, by w razie potrzeby, nasza pamięć umiała choć częściowo przywołać dany produkt odwołując się do zobaczonej reklamy.

Rekomendacji wyszukujemy sami, w momencie, kiedy potrzebujemy konkretnego produktu lub usługi. Pytamy o zdanie znajomych i rodzinę, szukamy opinii w sieci.

Dla przykładu: Jeśli zmieniamy adres zamieszkania i interesuje nas profesjonalna firma przeprowadzkowa, która pomoże nam w trakcie przeprowadzki, w pierwszej kolejności kontaktujemy się ze znajomymi bądź członkami rodziny, którzy być może w ostatnim czasie korzystali z usług takiej firmy. Ich doświadczenie, uwagi i sugestie wpłyną na decyzję, czy skontaktujemy się z tą samą firmą, czy będziemy szukać innej. Kolejnym krokiem jest szukanie opinii w internecie. W tym przypadku najlepiej sprawdzają się media społecznościowe, gdzie można np. zadać pytanie w lokalnej grupie o najlepszą firmę przeprowadzkową i przekonać się kogo najczęściej polecają mieszkańcy naszego miasta.

rekomendacje
fot. pixabay.com

Referencje a personal branding

Personal branding, czyli budowanie marki osobistej w głównej mierze opiera się na referencjach. To pozwala osobom świadczącym usługi pozyskiwać nowych klientów. Mowa tu o takich zawodach jak np. life coach, psychodietetyk, wirtualna asystentkaadwokat, stomatolog (prowadzący prywatny gabinet). Takich zawodów jest oczywiście znacznie więcej, mowa o każdym zawodzie, w którym to doświadczenie, postawa i skuteczność są głównym jego narzędziem. W takich zawodach przykłada się wszelkich starań, by klient był w pełni usatysfakcjonowany. Niekiedy nawet prosi się go o to, by wystawił swoją opinię.

Duże znaczenie ma również publikowanie skanów referencji wystawionych przez duże firmy, znane i cenione marki lub osoby publiczne. Stanowi to dowód wysokiej jakości świadczonych usług oraz wzbudza zaufanie wśród potencjalnych klientów.

Referencjom ufamy zdecydowanie bardziej niż reklamom i wszelkim działaniom marketingowym i public relations, ponieważ za referencjami stoją prawdziwi ludzie z podobnymi problemami do naszych, podobnymi doświadczeniami i oczekiwaniami wobec usług i produktów za które płacimy, a ponadto nieretuszowane odczucia, prawdziwe relacje na linii firma – klient.

Referencje pomagają budować stabilną pozycję firmy na ryku, dlatego firmy (od tych lokalnych po globalne) przykładają wszelkich, by w pełni usatysfakcjonować swoich klientów. Warto jednak nadmienić, że nie wszyscy lubią pozostawiać opinie w internecie o produktach i usługach, z których skorzystali. Zazwyczaj pojawiają się tam oceny od najbardziej zadowolonych ii najmniej zadowolonych konsumentów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here