Marketing internetowy rozwija się w niepowtarzalnym tempie. To właśnie za sprawą tej dynamiki powstała jego kolejna gałąź, którą jest Real Time Marketing. Real Time Marketing (RTM) to marketing dziejący się w czasie rzeczywistym. Stanowi błyskawiczną reakcję na aktualne, szeroko komentowane wydarzenia polityczne, rozrywkowe, sportowe czy kulturalne. Wymaga skutecznego monitoringu internetu, kreatywności, wyczucia oraz umiejętności stworzenia kreacji w sposób, który spotka się z pozytywnym odbiorem.
Narzędziem real time marketingu jest social media marketing, bowiem media społecznościowe są najlepszym miejscem do komentowania aktualności i zrzeszania największej grupy odbiorców. Założeniem real time marketingu jest zareagowanie na bieżące wydarzenia w ciągu kilku minut od ich pojawienia się. W przypadku tego rodzaju działań, które śmiało można nazwać elementem public relations jest refleks, które dowodzą uważności i świadomości marki. Warto wiedzieć, że chwytliwy hashtag w przeciągu kilku minut rozprzestrzenić się w sieci niczym wirus.
Real time marketing – zalety
- marketing w czasie rzeczywistym pomaga spełniać oczekiwania klientów,
- płynność i natychmiastowość informacji, zapewnia satysfakcję konsumentów,
- grywalizacja zmusza do szybszego podejmowania działań (grywalizacja to wykorzystanie mechanizmów znanych z gier komputerowych np. wyzwania, zdobywanie punktów, rywalizacja w marketingu internetowym),
- RTM większa grono odbiorców i buduje autentyczność marki.
Zdjęcia z relacji na żywo, czy też ustawianie liczników z ważnością promocji lub liczbą zapasów z obniżoną ceną wpływa na wzrost zainteresowania użytkowników. Ten prosty psychologiczny mechanizm sprawia, że dokonujemy szybszych decyzji zakupowych, bo podświadomie nikt z nas nie chce tracić dobrych okazji zakupowych.
Działania z zakresu real time marketingu zazwyczaj prowadzi social media manager, czyli osoba odpowiedzialna za personal branding (budowanie marki osobistej) lub kreowanie wizerunku marki w mediach społecznościowych poprzez tworzenie adekwatnych i atrakcyjnych treści, docierania do szerszego grona potencjalnych klientów oraz nawiązywania relacji z odbiorcami. Z pomocą przychodzi mu niekiedy copywriter, który odpowiada za tworzenie chwytliwych treści.
Real Time Marketing a public relations
Narzędzia public relations często opierają się o real time marketing. Niedoświadczone agencje PR lub freelancer, który zajmuje się działaniami public relations, dość często zaliczają wtopy, przez co wizerunek marki zostaje mocno zachwiany na długie tygodnie. Product placement (lokowanie produktu) w real time marketingu wymaga precyzji, subtelności i umiejętności przewidzenia wszystkich możliwych reakcji odbiorców, zwłaszcza tych negatywnych.
Media społecznościowe zapewniają bezpośredni kontakt marki czy firmy z konsumentem. Daje to możliwości niemal natychmiastowego stworzenia komunikatu reklamowego, nawiązującego do bieżących wydarzeń. Real time marketing nie tylko buduje zasięg i tworzy pozytywny wizerunek marki. Wpływa także na sprzedaż (przykładem jest bezkonkurencyjna w tworzeniu real time marketingu IKEA). Dlatego też firmy wręcz prześcigają się w tworzeniu kreatywnych komunikatów opierających się o bieżące, szeroko komentowane, wydarzenia z kraju i całego świata.
Narzędzia real time marketingu
Najlepszym narzędziem do tego typu działań jest Facebook, Twitter, rzadziej Instagram czy Snapchat. W tym przypadku kanał na YouTube pozostaje w tyle, choć tak naprawdę nie największe znaczenie ma refleks marki. Przyjęło się jednak, że najczęściej kreacją real time marketingu jest zwykła, minimalistyczna grafika, która swoją prostotą uderza w sedno wydarzeń, a jednocześnie nawiązuje do marki.
Real time marketing, choć wymaga zaangażowania, doświadczenia i umiejętności komunikacji z odbiorcą jest niezwykle skutecznym narzędziem, dlatego coraz więcej firm podejmuje się działań z nim związanych. Z jakim skutkiem? Można obserwować śledząc media społecznościowe.